2009. december 14., hétfő

Barokk és Sztálin

Kedves Olvasó! Ilyen megszólítások után levelet szoktak írni, de inkább mesével folytatom. Mesélek legújabb élményeinkról. Tehát...
Egyszer voltunk, hol nem voltunk, hol is voltunk? Az úgy kezdődött, hogy szerettem volna megnézni Katowicét, mert az egy olyan hely, amit fontos látni azután, hogy olyan neveken emlegetik a környéket, hogy "Lengyelország legnagyobb ipari aglomerációja", vagy "Fekete Háromszög". Rábeszéltem Esztit, így a PKP (Lengyel Állami Vasutak) december 13-án esedékes "újszülött" menetrendje szerint, aznap reggel, egész pontosan valamikor, valamilyen vonattal megterveztük az utazást.
A PKP internetes oldalán aránylag jól kezelhető menetrendi kereső van. A változást megelőző héten kettő is volt. Az egyikben lehetett keresni a december 12-éig induló vonatokat, a másikban az új menetrend szerint közlekedőket, természetesen 2009 december 12-éig bezárólag.
Tehát minden esélyünk abban volt, összevetettük a két kereső adatait, indulási dátum szerint tárgynap előtt pontosan egy héttel. Semmi különbség... Eredmény: Két lehetőségünk van, vagy lesz akkor vonat, amikor menni akarunk, vagy nem.
Végülis reggel kicsit lekéstük a buszt a pályaudvarra, így gyalog mentünk, útközben az aluljáróban vettünk jegyet, természetesen nem arra a személyvonatra, amire szerettük volna, mert az 5 perccel előbb indult - új menetrend szerint, így már nem értük volna el. 5 perccel később viszont volt egy gyorsvonat, ami nem ért oda előbb, kicsit kényelmesebb volt, volt fűtés is, de Lengyelországban nem ugyanaz a jegyár vonatkozik a személyvonatokra, mint a gyorsvonatra. Nosza, 3 zł bukta két személyre, 37% kedvezménnyel még nem vészes.
Odaértünk... Belváros, külváros, mező, erdő, olajfinomító, bánya, szénosztályzó, állomás és peron, annak a szélén hó, majd állomásépület, előtte kies tér, széles felüljáró, havas felüljáró, havas utca és csúszós utca. Egyre csak esett a hó. Nem intenzíven, néha 10-20 percre abbahagyta, de esett. Lassan, de biztosan.
Megkezdtük a városnézást, ott ahol szoktuk. Napijegy villamosra, utána kávé, egy-két utca és az első villamos, éppen Chorzów irányába, mondhatni "a villamosnak hazafelé". Chorzów városában gyártották a legtöbb, Lengyelországban guruló villamost, a "Konstal" nevű vállalatnál. Jelenleg ALSTOM érdekeltség. Rövid városnézés után villamossal folytattuk utunkat, olyan helyeken, ipar- és lakótelepeken, városokon és városrészeken át, ahol a felszínen látszik, mit rejt a föld mélye. Szén és érc. Könnyed 70 perc alatt, kis kerülővel Chorzówból eljutottunk Bytomba. Itt már nagyon hideg volt. Itt csak egy teret láttunk, illetve a Sziléziai Opera épületét. A hőmérsékletre, illetve annak hiányának növekvő mértékére való tekintettel némi elemózsia és fűtött tér után néztünk. Utána Katowice. Kellemes csalódás... szóban nehéz elmondani, írásban méginkább. De készítettem fényképeket. Jó szórakozást hozzá.
Az épületek nagyrésze felújított, illetve koszos, füstöléssel tartósított, szénporos, kormos, "ipar színű". Nagyon szép barokk és szecessziós stílusó épületek tarkítják a belvárosokat. A II. Világháború után az üres tereket láthatóan igazi sztálinbarokk épületekkel töltötték ki, pl.: Wyspański színház. Vas, beton és szolíd dekor. Acél, acél és üveg, a fiatalabb épületeknél ugyanez, de inkább üveg, kevesebb acéllal, és a kockák is egyre változatosab kombinációban alakítják ki az épületeket. Nem, a lakóházak nem olyan szögletesek, mint Magyarországon. Láthatóan nagyobbak a lakások,  összehasonlításban tágasnak is mondhatók. Ilyen benyomások értek Katowicében.
Estére kb 5-7 centiméter hó volt az utcán, de Karakkóban semmi. Hideg télre van kilátás, 18-20-ára -8°C-os maximum várható.


Nincsenek megjegyzések: